Frequently Asked Questions (FAQs) about giftedness

Allgemein

Literature

Arnold, D.; Großgasteiger, I. (2014). Ressourcenorientierte Hochbegabtenberatung [Resource-oriented giftedness counseling]. Weinheim/Basel: Beltz

Arnold, D.; Preckel, F. (2019). Hochbegabte Kinder klug begleiten: Ein Handbuch für Eltern (4. Auflage) [Providing practical guidance to gifted children. A handbook for parents (4th ed.)]. Weinheim/Basel: Beltz

Gottfredson, L. S. (1997). Mainstream science on intelligence: An editorial with 52 signatories, history, and bibliography. Intelligence, 24(1), 13-23. Retrieved from https://www1.udel.edu/educ/gottfredson/reprints/1997mainstream.pdf

Jacob, A. (2016). Hochbegabte Kinder in der Beratung. Diagnostik und Hilfen für Familien [Counseling gifted children. Assessment and assistance for families]. Weinheim/Basel: Beltz

Koop, C.; Schenker, I.; Müller, G.; Welzien, S. & Karg- Stiftung (Hrsg.) (2010). Begabung wagen. Ein Handbuch für den Umgang mit Hochbegabung in Kindertagesstätten [Dare to be gifted. A handbook for dealing with giftedness in early childhood education centers]. Weimar, Berlin: verlag das netz

Koop, C.; Seddig, N. (2021). Hochbegabung bei Kindern erkennen und begleiten [Recognizing and supporting giftedness in children.]. Kindergarten heute – wissen kompakt. Freiburg: Herder

Müller-Oppliger, V.; Weigand, G. (Hrsg.) (2021). Handbuch Begabung [Guide to giftedness]. Weinheim/Basel: Beltz

Preckel, F.; Vock, M. (2020). Hochbegabung. Ein Lehrbuch zu Grundlagen, Diagnostik und Fördermöglichkeiten (2. Auflage) [Giftedness. A textbook of principles, assessment, and support (2nd ed.)]. Göttingen: Hogrefe

Rohrmann, S.; Rohrmann, T. (2017). Begabte Kinder in der KiTa [Gifted children in the KiTa]. Stuttgart: Kohlhammer

Rohrmann, S.; Rohrmann, T. (2010). Hochbegabte Kinder und Jugendliche. Diagnostik – Förderung – Beratung (2. Auflage) [Giftedness in children and adolescents. Assessment – support – counseling (2nd ed.)]. München/Basel: Ernst Reinhardt Verlag

Steenbuck, O.; Quitmann, H.; Esser, P. (2011). Inklusive Begabtenförderung in der Grundschule. Konzepte und Praxisbeispiele zur Schulentwicklung [Inclusive gifted education in elementary schools. Concepts and practical examples for school development]. Weinheim/Basel: Beltz

Steinheider, P. (2014). Was Schulen für ihre guten Schülerinnen und Schüler tun können. Hochbegabtenförderung als Schulentwicklungsaufgabe [What schools can do for their bright students. Promoting giftedness as a school development task]. Wiesbaden: Springer

Webb, J. T. (2017). Hochbegabte Kinder. Das große Handbuch für Eltern. 2., unveränderte Auflage [Gifted children. A comprehensive handbook for parents, 2nd ed.]. Göttingen: Hogrefe

Winebrenner, S. & Brulles, D. (2018). Teaching gifted kids in today´s classroom. Strategies and techniques every teacher can use (Updated fourth edition). Minneapolis, MN: free spirit publishing.

Booklet as PDF